VEDTÆGTER
§ 1: Klubbens navn og hjemsted
Klubbens navn: Grenaa Kajakklub.
Hjemsted: Norddjurs Kommune.
Klubbens mærke er en kajakroer på mellemgrøn baggrund.
§ 2: Klubbens formål
Klubbens formål er at fremme interessen for kajakroning og drive denne under betryggende
sikkerhedsforhold, samt at være samlingssted for denne idrætsgrens udøvere.
§ 3: Aktive medlemmer
Stk. l Som aktivt medlem af klubben kan optages enhver, der er fyldt 16 år. Dog kan medlemmernes
børn optages uden aldersbegrænsning. Disse kan deltage i klubbens aktiviteter ifølge med
frigivne forældre eller værger og under disses ansvar.
Stk. 2 Vedkommende skal udfylde klubbens ansøgningsskema og aflevere dette til et
bestyrelsesmedlem. På skemaet bekræfter ansøgeren, at vedkommende er gjort bekendt med
klubbens love. Endvidere er man indforstået med klubbens sikkerhedsbestemmelser, og at
enhver skade udover almindeligt slid og ælde påført klubbåde og andet materiel under
medlemmets benyttelse er forsikringsmæssig ansvarsskade.
Stk. 3 Frigivelse kan først finde sted, nar man overfor bestyrelsen har godtgjort, at man kan
opfylde de i klubbens sikkerhedsbestemmelser stillede krav. Medlemmer under 18 år skal have
skriftligt samtykke fra forældre eller værge.
§ 4: Kontingent
Stk.1 Kontingentet for den forestående sæson fastsættes på generalforsamlingen.
Kontingentet dækker perioden 1.1 – 31.12, og det indbetales 1 gang årligt senest 2 måneder
efter generalforsamling.
Stk.2 Er kontingentet ikke betalt senest 6 måneder fra fastsættelsesdato, betragtes medlemmet som
udmeldt af klubben, med mindre bestyrelsen bestemmer noget andet. Genindmeldelse kan kun ske
ved indfrielsen af kontingentrestancen plus et genindmeldelsesgebyr på 100 kr.
Stk.3 Medlemmer som benytter svømmehalstilbud vil blive opkrævet en gang årligt et yderligere
gebyr, hvilket bliver fastsat af Norddjurs Kommune.
§ 5: Bådplads
Medlemmer, der ikke er i kontingentrestance, har ret til at opbevare 1 båd i klubhuset, for
så vidt der er ledig plads. Båden og tilbehør forsynes tydeligt med navn og båden optages i
klubbens bådfortegnelse.
§ 6:Udmeldelse
Stk. 1 Udmeldelse skal ske skriftligt til klubbens kassererer, og kan tidligst ske fra førstkommende
kontingentforfald.
Stk. 2 Såfremt et medlem gentagne gange på trods af bestyrelsens tilrettevisninger groft
tilsidesætter klubbens love, sikkerhedsbestemmelser og/eller klubbens husorden, eller at
hensynet til klubbens anseelse eller formål gør det nødvendigt, rettes der henvendelse til
pågældende medlem med anmodning om, at pågældende udmelder sig.
Medlemmet skal i den forbindelse sikres mulighed for at forklare sig overfor bestyrelsen. Såfremt medlemmet ikke
udmelder sig og skønner bestyrelsen, at der er grundlag, indstiller bestyrelsen til
eksklusion af medlemmet på førstkommende generalforsamling. Medlemmet skal have mulighed
for at deltage i generalforsamlingen, hvor medlemmet kan tale sin sag.
§ 7: Generalforsamling
Stk. 1 Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.
Stk. 2 Generalforsamlingen afholdes hvert år i januar kvartalet, der indkaldes via klubbens
hjemmeside. Indkaldelsen skal udsendes senest 3 uger før generalforsamlingen.
Stk. 3 Dagsordenen skal som minimum indeholde følgende:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Formandens beretning
4. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab
5. Fastsættelse af kontingent
6. Valg af samtlige bestyrelsesmedlemmer der er på valg
7. Valg af revisor og revisorsuppleant
8. Indkomne forslag
9. Eventuelt.
Stk. 4 Fremmødte medlemmer repræsenteres med 1 stemme pr. medlem. Der kan ikke stemmes per fuldmagt.
Stk. 5 Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset, hvor mange medlemmer, der er til stede. Til
vedtagelse af vedtægtsændringer kræves mindst 2/3 af de tilstedeværendes stemmer. Til
vedtagelse af andre forslag kræves kun simpelt flertal. Står stemmerne lige, er formandens
stemme afgørende. Afgivelsen af stemmer sker ved håndsoprækning, dog skriftligt hvis bare 1
medlem ønsker det.
Stk. 6 Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen fremsendes skriftligt til formanden, og
skal være formanden i hænde senest 10 dage før generalforsamlingens afholdelse. Indkomne
forslag offentliggøres på klubbens hjemmeside.
Stk. 7 Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden, med mindst
8 dages varsel, når bestyrelsen finder anledning dertil, eller ved skriftlig begæring fra
mindst 10 medlemmer. Afstemningsprocedurer er som ved almindelig generalforsamling.
Stk. 8 Bestyrelsen kan, hvis særlige omstændigheder taler for det, beslutte at generalforsamlingen skal afholdes online
§ 8: Bestyrelsen
Stk. 1 Bestyrelsen har følgende sammensætning: Formand, kasserer, samt 3 medlemmer.
Generalforsamlingen vælger formand og kasserer samt 3 bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2 Formanden vælges på ulige år, kassereren på lige år, disse tegner klubben udadtil. For
øvrige bestyrelsesmedlemmer er valgperioden 1år, Bestyrelsen konstituerer sig selv efter
valget.
Stk. 3 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, og den skal føre protokol over
generalforsamlingen og bestyrelsesmøder.
§ 9: Regnskabet
Stk. 1 Regnskabsåret går fra 1.1 – 31.12.
Stk. 2 Bestyrelsen kan forlange at blive løbende orienteret om regnskabet.
Stk. 3 Regnskabet forelægges på den ordinære generalforsamling forsynet med revisorernes påtegning.
§ 10: Revisorer
Revisoren vælges på den ordinære generalforsamling og vælges for 1 år ad gangen.
§ 11: Opløsning af klubben
Stk. 1 Bestemmelser om opløsning af klubben kan kun finde sted på en generalforsamling, hvor mindst
2/3 af de stemmeberettigede medlemmer er til stede. Til vedtagelse kræves 2/3 af de afgivne
stemmer.
Stk. 2 Er der ikke et tilstrækkeligt antal medlemmer tilstede, indkaldes der til en ny
generalforsamling med mindst 8 dages varsel. Bestemmelsen kan da tages uanset de fremmødtes
antal.
Stk. 3 Ved opløsning realiseres klubbens værdier, og foreningens formue skal anvendes i
overensstemmelse med de i § 2 fastsatte formål eller til andre almennyttige formål.
Beslutningen om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende
generalforsamling.